Vancouver Island en.....Seattle - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Yvonne Vossen - WaarBenJij.nu Vancouver Island en.....Seattle - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Yvonne Vossen - WaarBenJij.nu

Vancouver Island en.....Seattle

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

28 Mei 2017 | Canada, Vancouver Island

Vancouver Island en ...Seattle
Dinsdag na een mooie boottocht op de Ferry (!) aangekomen op Vancouver Island. We rijden niet meer ver en gaan naar een camping in Nanaimo, waar de Ferry ook aankomt. Camping heet Oceanview en toen we aankwamen vroegen ze ons of we in de bossen..... Wilden kamperen of Oceanview wilden hebben. Nou, na dagen bossen gehad te hebben werd het uiteraard Oceanview. Misschien wel een van de mooiste plekken die we gehad hebben. Op terrassen gelegen, keken we uit over de baai / oceaan. Prachtig! Wel veel wind hier maar de temperatuur is goed, rond de 25 graden en het blijf zo de komende dagen!

Woensdag 24 mei
Door naar Victoria in het zuiden van Vancouver Island, waar we tot zondag willen blijven. Had gisteren al even naar campings gezocht in de buurt van Victoria en er uiteindelijk maar 1 gevonden, die redelijk dichtbij lag. Je kon daar ook vanaf de camping de bus pakken naar downtown Victoria. Wat we de hele reis nog niet gedaan hadden, hebben we nu wel gedaan: we hebben vooraf hier gereserveerd. Want andere campings lagen toch al gauw 20 km verderop. We hadden geluk, ze zaten aardig vol, maar konden tot zondag daar terecht.
Vancouver Island heeft 1 highway (van noord naar zuid) en die loopt langs de kust naar het zuiden. Hier zijn nog aardig wat dorpjes onderweg en veel watersportplekken. Ook bergen en we hoorden dat ze zelfs gletsjers hadden (in het Noorden). De camping bij Victoria is vooral praktisch en zeker niet de mooiste plek. Maar wel fijn dat we de camper ns kunnen laten staan.
Alhoewel... We moesten nog even wat boodschappen doen en zaten opeens al heel erg richting downtown Victoria.. Uiteindelijk toch de camper maar in de stad geparkeerd en Victoria bezocht.
De stad heeft n koloniale uitstraling. Gebouwen uit de Victoriaanse tijd, een leuke binnenhaven met veel leven. Muziek, straatmuzikanten en (anders dan in VS) heb je hier wel veel terrasjes. Leuke winkeltjes en ook het bekende warenhuis Hudson Bay. Wat rondgewandeld en uiteindelijk uitgekomen bij een pier waar boten vertrokken. O.a. Naar .... Seattle in de VS. Duurde 3 uur, maar je kon het niet op 1 dag doen. Boot vertrok om 11 uur en ging om 3 uur weer terug. Hm... Even over nadenken, want dan moest je dus overnachten in Seattle..

Donderdag 25 mei
Vandaag rustig aan gedaan. We wilden de Butchart Gardens bezoeken. Een aanrader als je hier bent. Jenny Butchart heeft (rond 1900) de afgravingen van de cementmijnen van haar man, omgetoverd tot prachtige tuinen. Allerlei stijlen (Japanse, Italiaanse) en gebruikmakend van het landschap, de heuvels en de waterkant. Mooi verhaal en het trekt nu jaarlijks zo'n 500.000 bezoekers.
Uiteindelijk toch besloten om naar Seattle te gaan. We zijn hier nu zo dichtbij en zowel Maarten als ik wilden deze stad graag een keer zien. Vrijdagmiddag om 11 uur heen, en zaterdagmiddag om 3 uur dan terug. Last minute hotel geboekt en tickets gekocht voor de boot. We horen dat het heel warm is bij jullie. Dat hebben wij gelukkig niet, maar wel een lekkere temperatuur, zon en 25 graden!

Vrijdag 26 mei
Op tijd opgestaan, ontbeten, camper afgesloten en de bus gepakt naar downtown Victoria. Nog n stukje lopen naar de clipper boot, die ons naar Seattle gaat brengen. Omdat je naar de VS gaat, is er weer een strenge security en duurt het even voordat we de goedkeuring krijgen om aan boord te gaan. Leuke boottocht van zo'n 3 uur en dan zie je de skyline van Seattle verschijnen, met de kenmerkende Spaceneedle.
De stad heeft een levendige Waterfront waar de clipper aanlegt. Je loopt langs de pier met restaurantjes, winkeltjes, een reuzenrad. Eerst ons hotel opgezocht (Warwick hotel) maar wat gaat dat hier bergop !!! Bijna nog erger dan in SAN Fransisco. We hebben maar een rugzak bij ons dus even wat spullen op de kamer gezet en de stad ingegaan. Naar Pike market, waar we de viskraam bezochten van " iT is raining fish". Ze gooien daar met de zalmen, mooi om te zien! Lekker eten, vooral crab chowder (is een beetje ragout en soep combinatie in een brood).
Een erg levendige stad en komt misschien ook wel door het goede weer. Het regent hier heel vaak en veel, dus we schijnen echt geluk te hebben.
We zijn oesters gaan eten met bij iedere oester een ander glaasje wijn (kleine glaasjes hoor), en de lekkerste tonijn ooit!
Toen het donker werd nog even terug naar Waterfront om foto's te maken bij het reuzenrad, van de skyline van de stad.
Doodmoe!!
Zaterdag 27 mei
Heerlijk en goed geslapen in een bed !!!! Is wat anders dan in de camper....
We hadden geen ontbijt bij het hotel dus op pad gegaan en een leuke bakery gevonden waar we uitgebreid ontbeten hebben. Ik wilde nog graag naar het oude gedeelte van Seattle, bij Pioneer square. Hier kun je ook underground de stad bezoeken. Want Seattle is 2x gebouwd. Tot 1880 onder aan het water, maar ze kregen steeds overstromingen. Toen zijn ze uiteindelijk na een grote brand opnieuw begonnen, bovenop de oude stad... Vandaar ook dat alle straten zo bergop gaan (of bergaf als je naar het water toe loopt.)
En die oude stad bestaat dus nog en kun je bezoeken. Er liepen opeens wel heel veel mensen diezelfde kant uit, toen we in de gaten kregen dat er een of andere wedstrijd ging plaatsvinden van de Seahawks (football). En het stadion ligt achter Pioneer square gedeelte. Een ongelooflijk groot stadion en wat een mensen en leven....
Uiteindelijk konden we de underground stad niet meer bezoeken maar wel het oude gedeelte wat als 1e gebouwd is van de ' nieuwe ' stad. Leuke pleinen. We zijn teruggelopen via het waterfront naar de boot.
Het verschil tussen Canada en VS is groot. De mensen in Canada zijn vriendelijker, bij de douane gaan ze er niet vanuit dat je een crimineel bent (bij de VS wel). In Seattle zagen we veel zwervers op straat en bedelaars. Veel politie. In Canada hebben we vrijwel geen politie gezien en het is er ongelooflijk schoon.
Tegen 6 uur waren we terug in Victoria. Na zo'n drukke stad als Seattle is Victoria een dorp. Maar wel een gezellig dorp. Zijn nog even (Jazz) muziek blijven luisteren bij straatmuzikanten in de inner harbour. Nog even een drankje gedaan en wat prawn taco's gegeten en toen terug naar de bus en naar de camper.
Ik wil nog even dit verslag typen, want morgen is zondag en vertrekken we richting Vancouver. De laatste nacht willen we ten oosten van Vancouver blijven, dichtbij de plaats waar we maandag de camper moeten inleveren. We worden dan terug naar de luchthaven gebracht en vliegen om 15.30 uur terug (is dinsdag half 1 bij jullie). Hopen dinsdag tegen 10 uur s ochtends dan in Amsterdam aan te komen.

• 28 Mei 2017 - 13:01

Leniev:

Bedankt voor de mooie berichten, en een goede reis terug naar huis.

• 28 Mei 2017 - 16:33

Nettie En Marcel:

Het gaat altijd veel te snel voorbij, al die beelden, die indrukken. Alvast een goede reis gewenst!

• 28 Mei 2017 - 23:05

Hanneke Vd Rijt :

Ooh wat snel gegaan allemaal. Geweldige verhalen om nog steeds jaloers op te zijn. Een hele goede reis alvast (op naar de wijn en/of oxazepam) Xx