Alaska.. - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Yvonne Vossen - WaarBenJij.nu Alaska.. - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Yvonne Vossen - WaarBenJij.nu

Alaska..

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

10 Mei 2017 | Canada, Vancouver

Alaska....
Maandag 8 mei.
Ons goed vermaakt aan boord vandaag. We beginnen de weg te vinden. Wel vandaag nog erg moe en gammel gevoeld. Het is een groot tijdsverschil. We varen langs prachtige kusten. Het landschap verandert wel geleidelijk. Van groene hellingen naar bergen bedekt met sneeuw. We passeren ook de grens met de USA en zijn dus officieel in Alaska nu. Ook weer wat verder naar het westen, dus inmiddels 10 uur tijdsverschil met thuis.
Internet is tegen betaling (per minuut) en duur. Ik zal dus de verslagen bundelen. En foto's komen misschien pas later..
Maandagavond was galadiner. Dus goed gekleed naar het Vista restaurant waar je een 4-gangen menu krijgt (veel te veel) en in stijl kunt eten. Ongelooflijk wat n luxe...
Maar we redden het niet om de avond entertainment te gaan doen..

Dinsdag 9 mei
Vandaag om 6 uur gaan sporten !!! Daarna ontbijten en langzaamaan zien we huizen verschijnen op de kusten. We naderen Juneau. De plaats waar Harris en Juneau midden 20e eeuw goud hebben gevonden en dit stadje is ontstaan. Is nu de hoofdstad van Alaska. Mooi gelegen tegen de hellingen en een typische stijl van huizen. We hebben hier een excursie geboekt. De grand Tour van Juneau. Dus zodra we van boord kunnen (ongeveer 11.30 uur) staat de bus al klaar met onze gids, die ons veel vertelt over het stadje. De excursie duurt ongeveer 4,5 uur. Eerst n rondrit door Juneau, waar ook het huis van de gouverneur is (was: Sarah Palin). Naar de Mendenhall Gardens, waar we met Debby als chauffeur de berg omhoog worden gereden in het regenwoud. Prachtig uitzicht boven. Verder naar de Mendenhall gletscher en watervallen. Daar ongeveer n wandeling van n uur gemaakt en prachtige foto's. Tot slot n zalmkwekerij bezocht. Treurig leven die zalmen. Ze komen altijd terug waar ze geboren zijn, kunnen dan een zalmtrap omhoog zwemmen en worden tenslotte gedood, waarna de eitjes worden afgenomen en nieuwe zalmen worden gekweekt. Als ze het al overleven tot de zalmtrap .
Nog even rondgewandeld door Juneau toen we terug waren en om ongeveer 6 uur weer aan boord gegaan. Je kunt ook aan boord blijven, maar het is fijn om even aan vaste land te wandelen. Het is trouwens prachtig zonnig weer. We hebben nog een drankje gedaan buiten op het terras bij het zwembad.
Om 8 uur zijn we weer vertrokken uit Juneau.
Van Australische mensen hebben we het adres gekregen van hun airBnB. Dus wie weet... Kunnen we hen daar nog gaan bezoeken.

Woensdag 9 mei
We worden al wakker doordat de zon de kamer binnen schijnt (om 5 uur!!)
We varen nu langs prachtige kusten. De bergen zijn nu helemaal besneeuwd.
We zijn buiten op het terras (beschut in de zon) gaan ontbijten en kijken in de frisse zuivere buitenlucht naar de besneeuwde bergen... Wat n leven. Dit is zo mooi !!!
Maarten gaat (buiten) in de yacuzzi met dat geweldige uitzicht.
Vandaag weer varen, naar de Hubbard gletscher waar we vanmiddag rond 1 uur aankomen. We kunnen daar niet van boord.
Morgen naar Sitka en daarna nog Ketchikan (vrijdag).
Ik wist niet of ik cruisen leuk zou vinden. Het massale toeristische idee wat ik daarbij had. Ik moet zeggen dat het tot nu toe goed bevalt. Dat komt vooral ook door de constante uitzichten op de omgeving hier in Alaska. Dat is onbeschrijflijk.
En voor de rest is er genoeg vermaak, eten, gelegenheid om te bewegen etc. Je kunt onder de mensen zijn, en je kunt je terugtrekken. Ik ben zo blij met onze buitenhut zodat we altijd het landschap voorbij kunnen zien trekken...